Takie Tam ;)

Razem Grać – Fajnie Grać

Człowiek jest istotą społeczną i zawsze będzie go ciągnęło do grupy. Ale życie w grupie wymaga pewnych umiejętności i wyuczonych zachowań. Dlatego w wychowaniu dzieci widoczny jest nacisk na przygotowanie ich do tego. Przyswajanie zasad życia w społeczeństwie wraz ze wszystkimi związanymi z tym aspektami, jak wzajemna pomoc, empatia ale i umiejętność walki o swoją indywidualność pomimo nacisków odbywa się na wielu płaszczyznach. To wszystko wychodzi i kształtuje się już w trakcie zabawy z innymi dziećmi, w sposób naturalny z niezbędną czasem ingerencją osób starszych. Skoro grupa jest stanem pożądanym to i nie ma nic niezwykłego w tym, że tak wiele zabaw zakłada mnogą liczbę uczestników. Od sportów po przeżywające renesans gry planszowe.
Wraz z pojawieniem się gier komputerowych uległo to pewnemu przeobrażeniu. Rozgrywka odbywała się z udziałem jednego gracza próbującego przezwyciężyć trudności lub rozwiązywać samodzielnie problemy. Było to spowodowane po części ograniczeniami technicznymi. Jeden nośnik, jeden dżojstik a potem myszka z klawiaturą. Dla niektórych stało się to ich samotnią i ucieczką przed światem. Część graczy zamknęła się tam, a w skrajnych przypadkach straciła satysfakcję z przebywania z innymi ludźmi.
Na szczęście, dla większości potrzeba przebywania w gronie innych zwyciężyła nad ograniczeniami natury technicznej. Skoro nie dało się grać jednocześnie, trzeba było znaleźć sposób na obejście tego problemu. Zdobyte podstawy funkcjonowania społecznego przeniosły się na inne pole. Granie w grupie ma bowiem szereg zalet, ale trzeba jakoś to zorganizować.
Zdolność dzielenia się była i jest bazą skoro nośnik był jeden. Jeśli więc właściciel owej gry chciał korzystać z dobrodziejstw towarzystwa, musiał się dzielić swoim dobrem. Potrzeba pokojowego współistnienia między wszystkimi chętnymi doprowadzała do wykształcenia swoistego systemu kolejkowego. Każdy miał więc swoją szansę i porę na zagranie. Dzieci tworzyły lub przejmowały od dorosłych zestawy zachowań i zasad. Na pierwsze miejsce wysuwała się tak pożądana nauka życia w grupie.
Przy okazji wychodziły też inne relacje i zalety.
– Wspólna pasja i tematy do rozmowy
– Wspieranie się w osiągnięciu sukcesu
– Wspólne przeżywanie porażek a tym samym wzajemne doradzanie sobie i szukanie wyjścia poprzez grupowe „burze mózgów” i doping
– Obserwacja i wyciąganie wniosków z własnych i cudzych decyzji
– Zdrowa rywalizacja
– Nauka radości z sukcesów ale i radzenia sobie z porażkami, które nie pociągają za sobą dalekosiężnych skutków
– Poznawanie różnorodnego spojrzenia na świat wraz z nauką akceptacji wyborów innych

Wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem nowych udogodnień dla graczy pojawiły się i zyskują na popularności gry typu multiplayer. Możliwości przesyłu danych przez łącza otworzyły nowa furtkę. Granie na odległość z żywymi przeciwnikami lub korzystanie z pomocy sprzymierzeńców to okazja do ćwiczenie dyplomacji, próby przewidywania kroków drugiej strony, strategia i planowanie. To rozrywka dla starszych graczy, ale tak czy inaczej, granie w towarzystwie, przy współudziale lub przeciw prawdziwej osobie otwiera nowe poziomy frajdy.

Równouprawnienie w Grach

Równouprawnienie jest stanem, który bardzo trudno jest uzyskać. Jest to przedmiot debat na wyższych szczeblach, gdy mowa o prawie, ekonomii, pracy.
O tych poważnych zagadnieniach się mówi i dyskutuje. Ale życie ludzkie składa się także z całej masy drobiazgów, gdzie to równouprawnienie miewa się raz lepiej, raz gorzej.
A jak to wygląda w świecie wirtualnym?
Jest to branża, która bardzo długo była zmonopolizowana przez mężczyzn. Mężczyźni rządzili po obu stronach. Jako twórcy i jako odbiorcy. Jako programiści, pisali gry, które fabułą i akcją by ich wciągały. Mężczyźni i chłopcy byli głównymi klientami i nakręcali branżę. Trzeba było dawać im coś, co by kupili. Ta zależność między twórcą i nabywcą jest naturalna. Im więcej chłopców grało, tym więcej gier tworzyło się z myślą o ich gustach a im więcej męskich gier było na rynku, tym więcej nowych odbiorców można było zachęcić do wejścia w wirtualny świat. Koło się zamykało. Panowie grali, panowie tworzyli, panowie w tym byli. A płeć piękna?
Dziewczynki i kobiety nie rwały się do gier, bo nie było gier, które były adresowane do nich.
Ale kobiety od dawna miały wyznaczane granice, zza które nie powinny wychodzić a mimo wszystko i tak to robiły i nadal robią. Kiedyś walczyły o to aby sobie radzić w męskim świecie zawodowym a potem pomalutku odkrywały świat ich rozrywek, także wirtualnych. Nadal są w mniejszości ale zaczynają być widoczne.
Kobiety, które odważą się wkroczyć w świat zawodowego grania, czyli e-Sportu, mają przed sobą perspektywę wielkich nagród pieniężnych. Ale uczestnictwo w turniejach nadal jeszcze może się wiązać ze zderzeniem ze stereotypami.
Nie jest to łatwy krok, ale kolejny, który warto wykonać, bo przynosi efekty.
Widać to już w grach adresowanych dla dzieci. Ludzie, którzy 20 lat temu grali na pierwszym PlayStation, są teraz rodzicami, którzy wprowadzają swoje dzieci w świat gier. Uczą je przy tym, że w grach nie ma niczego złego i że są przeznaczone dla wszystkich, niezależnie od płci.
A skoro twórcy gier otrzymali nowych odbiorców, to pod ich potrzeby starają się dopasować gry.
Gry dla dzieci wyzbyte są agresji a kładą nacisk na różne edukacyjne aspekty.
Powstaje więc sporo gier unisex. Wszelkiego rodzaju układanki, gry logiczne, puzzle, klocki, zagadki…
Grają w nie dziewczynki i chłopcy. Zasady są dla wszystkich takie same, a komputer, tablet czy smartfon nie oceniają pod kątem płci. Ona nie istnieje. Tylko obiektywny wynik.
Występują też gry adresowane do jednej lub drugiej płci. To, że dziewczynki mają swoje działy pokazuje, że ten świat otworzył się na ich potrzeby i upodobania.
Dla każdego coś się znajdzie i właśnie ta wolność i szeroki asortyment wyboru jest znakiem, że jest lepiej.
Z tych dziewczynek, które teraz grają, wkrótce wyrosną młode kobiety, które będą wybierać swoją drogę zawodową. Już teraz w firmach tworzących gry pracują kobiety. Co prawda, nadal jest ich tam mniej niż mężczyzn ale rośnie nowe pokolenie, które ma inne spojrzenie na ten kawałek świata.

1234...»

Uwaga! Serwis grydladziewczyn.pl jest na sprzedaż. Skontaktuj się!
© 2013 - 2018. All Rights Reserved. Gry dla dziewczyn